top of page

אז מה עם האימפריה שלכם?(שיר אשיר בגשם 3)


לפני כול מילה כתובה, בהקשר של שיר זה, רצוי ללחוץ על הקישור ולהאזין למילים ולגיטרות המנסרות את מיתרי הנפש.

אימפריות נופלות לאט (מילים: מאיר גולדברג, לחן: דן תורן) ילד מכין בסלון שעורים בהיסטוריה הוא לא שומע צלצול פעמון בה בשעה שאתונה פולשת לטרויה אבא נכנס עם קופסת עוגיות ועיתון אמא לאבא סודות על האוזן לוחשת ילד שומע קטעים בשיחה לאלכסנדר מוקדון יש את חצי היבשת אבא אומר שחצי המשכורת הלכה ובתוך הדפים של הזמן שאבד אנשים נגמרים ברגע אחד אימפריות נופלות לאט כל הדברים יסתדרו כך אבא מרגיע אמא עכשיו משיבה בחיוך חייל האימפריה אל קצה היבשת מגיע ילד נרדם וחולם על קרבות שהיו ובתוך הדפים של הזמן שאבד אנשים נגמרים ברגע אחד אימפריות נופלות לאט.

במהלך שירותי הצבאי נפטר אבי. לאחר שהשתחררתי, הוציא דן תורן דיסק הופעה עם חברים. אז שמעתי שיר זה לראשונה, בביצוע המובא כאן לפניכם.

מעבר לכול מילה בשיר המרטיטה את ליבי, פועמת בליבי הכותרת, אימפריות נופלות לאט. האימפריה שהיתה משפחתי אכן נפלה, אך לא הרגשתי שזה קרה לאט אלא בפתאומיות, במהירות שאינה ניתנת לעיכול. השיר התנגן בעת נסיעות ברכב בארץ, במהלך נסיעות ארוכות באוטובוסים מקומיים בהודו, שוב ושוב, פעם אחר פעם, בניסיון לעכל את שחוויתי.

הכרתי את השיר לבחורה שטיילה איתי בהודו, ולאחר שהתוודעה אליו היא החלה לפתוח כל בוקר בהאזנה אליו). מתגעגעת ובוכה על משפחתה שלה. היא מעולם לא סיפרה לי מה קרה שם, ידעתי שהוריה בחיים כך שלא מדובר באובדן ממשי אלא באובדן מסוג אחר. כלכלי כמו בשיר? משבר באמון? בשותפות הדרך?

כמו לילד בשיר, אני מאמין כי לכול אחד ואחת מאיתנו יש רגע בילדות בו משהו בחווית המשפחה המושלמת מתנפץ. האמונה שבתמיכת משפחתנו נשיג את קצה העולם ומעבר, נשברת או נסדקת. יש שיקראו לכך מפגש הכרחי בין פנטזיה למציאות, אני קורא לזה התבגרות.

הילד בשיר נמשך לעולם הדמיון ואולי מסתגר בתוכו. בשיר ישנו דיאלוג מורכב ומעניין בין הילד לבין הדמיון שלו, אל מול מאורעות היומיום המתדפקים על דלתו- כמו שיחות ההורים, שלהם הוא שותף כמאזין סמוי. הדיאלוג הזה מעורר מחשבות רבות ורגשות שונים על שיח פנימי בתוך משפחה. בפן המקצועי, (כשאני מביא את השיר למפגשי צוות או לפגישות טיפוליות), הטקסט והמוזיקה מעוררים דיון ער (במפגשים של צוותי רווחה ועבודה סוציאלית), נוגעים בנקודות רגישות ומזמינים שיחה עם נוער במצוקה.

מעניין אותי לדעת לאן לוקח אותכם השיר הזה? האם אתם מכירים אותו? האם הקדשתם לו מחשבה בעבר ואיזה שיח משפחתי הוא מייצג עבורכם?

זהו הבלוג השלישי אותו אני כותב על שירים שליוו את חיי. מהבלוג הבא אארח כאן קוראים כמוכם, איתם אנהל שיח קצר על השיר שליווה את חייהם. אני מקווה שאוכל לספק לאותו אדם נקודת מחשבה חדשה אחת לפחות על אותו השיר והדיאלוג עימו. אני מאחל לי ולכם, מסע משותף ארוך ופורה בשירים של חיינו.

*המעוניינים להשתתף בבלוג, מוזמנים לפנות אלי דרך האתר, הפייסבוק או המייל.

bottom of page